Triage, hoe zat dat ook alweer? Door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen neemt de druk op de huisartsenpraktijk toe en is het soms lastig de daadwerkelijke urgentie van een zorgvraag te bepalen. Sommige patiënten communiceren niet duidelijk of zijn te bescheiden, terwijl andere bellers of bezoekers zich steeds mondiger opstellen. Door het stellen van de juiste vragen, krijgt de doktersassistente een plaatje van het toestandsbeeld. Daardoor kan de juiste urgentie worden ingeschat en komt de patiënt op het juiste tijdstip, op de juiste plaats en bij de juiste behandelaar terecht. Dit heeft ook een positieve invloed op de werkdruk in een praktijk. Veel doktersassistenten in dagpraktijken hebben ooit een scholing over triage gevolgd, maar merken dat de kennis en vaardigheden wat zijn weggezakt. Deze opfriscursus is de ideale ‘update’.
|
|
Na deze scholing heeft u uw triage-kennis weer aangescherpt en heeft u geoefend met het voeren van gesprekken en het gebruik van de NHG-Triagewijzer.
De volgende onderwerpen komen aan de orde
De cursus is interactief van opzet. Bent u in het bezit van een NHG-Triagewijzer, neem deze dan a.u.b. mee.
Doktersassistenten uit dagpraktijken die eerder een scholing triage hebben gevolgd
Kabiz, 3 accreditatiepunten
Niet medisch inhoudelijk